New York & Washington DC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu New York & Washington DC - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu

New York & Washington DC

Blijf op de hoogte en volg Ramona

16 Oktober 2012 | Verenigde Staten, New York

Hey yall!

Er zitten weer een paar hele drukke weekenden op! Vorige week was het fallbreak. Het is niet echt een vakantie want je hebt alleen maandag en dinsdag vrij. Maar dat was voor ons tijd genoeg om "even" naar New York op en neer te rijden!

Samen met een minister van school die de trip georganiseerd had en 12 andere studenten, zijn we zaterdagochtend om 06.00 uur vertrokken vanuit Greenville! Rond 12 uur hebben we wat gegeten in Washington DC en daar zijn we ongeveer 4 uur gebleven. Ik heb daar een fietstour door de stad gedaan wat heel leuk was! Ik moet zeggen dat het niet meteen mijn lievelingsstad is, wat misschien ook kwam door het sombere weer en de vele werkzaamheden aan de weg en gebouwen midden in de stad. Natuurlijk ben ik er maar kort geweest, dus veel kan ik er niet over zeggen. Als echte toerist heb ik het witte huis gezien, Washington monument en nog wat andere gebouwen waarvan ik de naam alweer vergeten ben. Rond 4 uur zijn we weer vertrokken om 's avonds op tijd bij ons gastgezin aan te komen. We verbleven in mooi huis in New Jersey. We waren in totaal met 14 personen en alle meisjes hadden per 2 personen een eigen kamer. Superdeluxe dus! De familie was ook heel erg gastvrij en hadden het avondeten al klaarstaan toen we aankwamen. Ook kregen we elke dag ontbijt en een lunchpakket mee voor onderweg! Beter hadden we het niet kunnen krijgen!

Op zondagochtend vertrokken we vanuit New Jersey naar New York. Dit deden we met de trein omdat je echt niet met je auto in New York wilt rijden. Met de trein was er echt een goeie verbinding tussen New Jersey en New York en het was ook nog eens een stuk goedkoper dan om je auto te parkeren.

We begonnen de zondag in Central Park omdat het op dat moment nog droog was. Ik had me hier totaal iets anders bij voorgesteld. Het schijnt een paar vierkante kilometer groot te zijn, terwijl ik altijd dacht dat het een stuk kleiner was. Wel was het mooi om te zien, zeker als je in New York woont lijkt me dit de perfecte manier om even te ontsnappen van de stad. Vanuit central park hebben we de metro genomen naar Grand Central Station, dit is het grootste station van de wereld en ontzettend mooi! Volgens mij heb ik dit station in meerdere films voorbij zien komen en dat is ook niet zo vreemd. Het zag er heel mooi uit!

Vanuit Central Station zijn we naar Bryant Park en New York Library geweest. Dit lag naast elkaar. De bibliotheek schijnt vanbinnen heel mooi te zijn, maar helaas was deze nog niet open omdat we te vroeg waren. Bryant park was wel leuk om even gezien te hebben, maar het is gewoon een klein parkje dat je thuis overal tegenkomt. Hier wordt elk groepje bomen beschouwd als een park, dus heel bijzonder was het niet.

Hierna zijn we naar Times Square en Broadway gegaan! Waar iedereen op had zitten wachten! Meteen toen we aankwamen zijn we in de rij gaan staan voor Broadway tickets. Als je op de dag zelf in de rij gaat staan voor tickets, heb je 30 tot 50% korting. Iedereen wilde graag naar een show gaan, alleen had iedereen een andere voorkeur. We besloten voor de meeste stemmen te gaan zodat we toch met z'n allen een leuke avond zouden hebben! Eenmaal bij de kassa bleek het niet meer mogelijk om naast elkaar te zitten, iedereen zou een stoel alleen ergens in het publiek hebben. Nou was dat niet zo erg geweest, maar de tickets bleken ook nog steeds 90 dollar! Voor een show die niet iedereens eerste keus was vonden we dat nogal veel geld, dus uiteindelijk zijn we niet gegaan. Dat mocht de pret van Times square niet drukken! Hier zijn we opgesplitst in een paar groepjes waarna ik lekker ben gaan lunchen samen met 3 meisjes! Op dat moment was het al een tijdje aan het regenen dus dit was de perfecte manier om even op te warmen! Na de lunch zijn we in de M&M store geweest! Ontzettend coole winkel! Muren vol met ontelbaar veel kleuren m&ms! Ook kon je je eigen m&m's personaliseren met je eigen tekst erop, waar je overigens wel even 40 dollar voor moest betalen. Dat geld wilden we liever besteden aan andere dingen, dus zijn we nog even wezen winkelen rondom times square! Toen we eenmaal klaar waren was het ook al weer tijd om met de hele groep naar het Empire State building te gaan! We zijn hier naar de 86e verdieping gegaan om de skyline van New York te kunnen zien! Het was al pikkedonker toen we aankwamen, dus het effect van de vele lichtjes in de wolkenkrabbers was supermooi! Dit was letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van de dag! Hierna zijn we weer met de trein naar huis gegaan zodat we maandag een beetje fit zouden zijn.

De volgende dag zijn we begonnen bij Ground Zero, de plek waar de TwinTowers stonden. Op dit moment worden er een aantal nieuwe World Trade Centers gebouwd. Op dit moment is er 1 bijna af, de tweede is op de helft. Ik geloof dat ze er vijf willen gaan bouwen en de deadline staat op 2020. Er was ook een 9/11 memorial waar iedereen graag heen wilde, dus daar zijn we heengegaan. Het zijn twee grote vierkante gaten waar een soort waterval in gebouwd is. Precies op de plek waar de twintowers stonden. In de rand van de twee watervallen staan alle namen van de slachtoffers van 9/11. We kregen een plattegrond waarbij je precies kon zien waar elk slachtoffer ingegraveerd staat. De mensen die in het vliegtuig zaten, zijn bij elkaar gegroepeerd, de mensen van het noordelijke gebouw zijn weer op een andere plek ingegraveerd. We zagen ook een aantal namen voorbij komen van vrouwen waarachter stond "and her unborn child". Bij het memorial leek het net of het pas vorig jaar gebeurd was. Er waren zoveel mensen en iedereen leek echt mee te leven met wat er die dag was gebeurd. Ook stonden er spullen uitgestald van slachtoffers, wat het allemaal nog persoonlijker maakte. Het was niet meer iets wat we op tv hadden gezien, maar we stonden er nu zelf naast. Wat ik zelf heel mooi vond is dat ze echt na hebben gedacht over de manier waarop ze het memorial wilde maken. Ik heb een foto gezien van hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en het wordt echt heel mooi. De memorials van de twin towers staan in het midden, de nieuwe WTC gebouwen komen er als een soort van "bescherming" omheen te staan en rondom het memorial hebben ze allemaal nieuwe bomen geplant, die over een paar jaar (rond 2020) een mooi park zullen vormen. Ook heb ik gevraagd of mensen niet bang waren dat het opnieuw zou gebeuren. Op de dag zelf heb ik een aantal keer laagvliegende vliegtuigen voorbij zien komen, en als ik in het nieuwe gebouw zou werken, zou me dat toch wel afschrikken. De mensen hier zijn eigenlijk heel optimistisch over en denken dat het niet nog een keer zal gebeuren. Ze denken dat het geen zin heeft om dezelfde aanslag te plegen omdat de impact minder groot is dan de vorige keer en ze daarmee niet hetzelfde signaal zullen uitzenden. Persoonlijk zou ik toch iets terughoudender zijn om in dat gebouw te willen werken, maar gelukkig zijn er mensen die zo optimistisch zijn!

Na het memorial zijn we naar Wallstreet gegaan en hebben we een kijkje genomen in het zakenleven van New York. Er staan een aantal mooie gebouwen maar veel meer dan dat konden we niet zien omdat de beveiliging heel streng is. We zijn dus niet lang gebleven en hebben toen een wandeling gemaakt naar "The Statue of Liberty". Deze is vanaf Manhattan te zien, maar wil je hem dichterbij zien dan moet je er met de boot heen. Dit besloten we niet te doen aangezien we ongeveer 3 uur in de rij zouden moeten wachten. In plaats daarvan hebben we de metro naar Brooklyn genomen. Alles wat we daarvoor gezien hadden was in Manhattan. Ik vond Brooklyn veel rustiger en veel huiselijker. Ik zou nooit in Manhattan willen wonen, zelfs voor een korte vakantie zou ik waarschijnlijk gek worden van de drukte. Brooklyn daarentegen was veel rustiger en had hele gezellige straatjes. Het deed me een beetje denken aan sommige wijken in Londen, waar een gezellige sfeer hangt. We zijn toen naar de Brooklyn Bridge gelopen die de verbinding maakt tussen Manhattan en Brooklyn. In Brooklyn zelf zijn verder niet heel veel dingen te zien, dus we moesten wel weer terug. Helaas zijn we niet over de brug zelf gelopen maar zijn we met de boot gegaan, omdat dit ongeveer een halfuur/ drie kwartier lopen scheelde.

Tegen lunchtijd besloten we met z'n allen naar Washington square park te gaan met de metro. Onze reisleider was vaak nogal laat met het uitstappen van de metro, en we hebben dan ook vaak moeten vragen "moeten we er hier niet uit?" Hij lette vaak niet op wanneer we eruit moesten, dus meestal kwamen we erachter dat we uit moesten stappen terwijl de deuren alweer bijna dicht gingen. Op weg naar Washington park was het hetzelfde verhaal. Ik vroeg of we eruit moesten maar kreeg geen antwoord. Toen de deuren al 5 seconden open waren zei hij ineens dat we eruit moesten. De helft van de groep kon uit de metro komen, 1 jongen zat vast tussen de deuren en samen met nog een paar andere studenten zat ik nog in de metro. We zijn toen bij het volgende station uitgestapt en hebben de metro terug genomen naar het station waar de rest van de groep zou zijn. We hadden verwacht, dat ze wel op ons zouden wachten, aangezien het niet onze schuld was dat we verkeerd gereisd waren. Maar nee, de groep was gewoon verder gegaan zonder ons, zonder ook maar een smsje te sturen met waar ze waren. Daar stonden we dan, alleen in New York. De meeste hadden nog nooit in een metro gezeten omdat je hier in Amerika alleen metro's hebt in de grote steden. Uiteindelijk hebben wij hun moeten bellen met de vraag waar ze waren en zijn we ze achterna gekomen. Op dat moment was ik even klaar met " de groep" dus zijn we weer opgesplitst om onze eigen gang te gaan. Als we alleen onze weg kunnen vinden in New York, kunnen we ook alleen onze eigen planning maken. En wat doe je als je met 4 meisjes bent? Dan ga je winkelen in SoHo! Het was een ontzettend leuke buurt! Ook ontzettend duur, maar als je goed zocht, kon je wel wat leuke betaalbare winkeltjes vinden! Uiteindelijk heb ik niet zoveel gekocht, maar het was wel een leuke en gezellige middag!

Om onze trip af te sluiten zijn we nog even wezen eten bij een plaats waar je je eigen burger kunt samenstellen, met ontelbaar veel opties! Het was (op het achtergelaten worden) een heel leuk weekend! Super veel gezien in korte tijd!


Verder ben ik dit weekend nog naar een Paintparty geweest in Raleigh. Op dit filmpje kun je zien wat het inhoudt: http://www.youtube.com/watch?v=c7Urtm8hWZ0
Het is een concert dat aan het eind van de middag begint. Iedereen wordt gevraagd in witte kleren te komen. Na een paar uur komen er verfkanonnen en mannen met verfpistolen op het podium die iedereen onderspuiten met verf! Het was echt een superleuk feest! Aan het einde van het feest was ik doorweekt met verschillende kleuren verf! Het was de grootste Paintparty van de wereld. Ik snap niet waarom ze dat in Europa nog niet hebben uitgevonden, het was zonder twijfel het beste feestje tot nu toe!

Verder ben ik nu best druk met school. Ik zit 1 dag over de helft van het semester en alle schoolprojecten beginnen nu te lopen.. Aankomend weekend heb ik even helemaal niks gepland (behalve een girls night out) waarbij we naar de bioscoop gaan en pompoenen gaan uithollen voor Halloween! Iedereen begint nu met het uitzoeken voor outfits. Ik heb nog geen idee hoe ik zal gaan! Het schijnt dat alle mensen vanuit North Carolina (en soms zelfs van andere staten) naar Greenville komen om halloween te vieren, omdat Greenville bekend staat om zijn grote halloween feest! Dat moet dus helemaal goedkomen!

Volgens mij heb ik verder niet veel nieuws. Het weer is hier nog steeds geweldig! Deze week rond de 20-25 graden, dus ik mag niet klagen!

Iedereen trouwens heel erg bedankt voor de leuke kaartjes die ik krijg! M'n muur begint al aardig vol te raken! Ook de reacties op deze blog zijn leuk om te lezen! Soms stuur ik wat terug maar ik weet dan niet zeker of iedereen daar een melding van krijgt. Op deze manier dus even "dankjewel!"

Als ik weer nieuws heb zal ik weer een update doen:)

Groetjes!! xx

  • 16 Oktober 2012 - 22:04

    Ben:

    Heey Ramoon, mooi verhaal, goed geschreven ook. Alleen ben je niet "gerezen" maar "gereisd". Kleinigheidje. Je schrijft heel goed, daar ben ik trots op. Maar ik was sowieso al trots om dat verhaal "als wij onze eigen weg in NY kunnen vinden, kunnen we ook onze eigen planning maken!" Geweldig! Ga zo door en geniet volop. Oh ja, doe ook vooral je best op school, maar daar twijfel ik niet aan als ik je cijfers zo hoor :-)

  • 16 Oktober 2012 - 22:28

    Ramona Oldenbeuving:

    haha Sjoerd zei het ook al;) Kleinigheidje hou je;)

  • 16 Oktober 2012 - 22:47

    Wilma:

    He, Ramona,
    Net thuis van een etentje met Thomas voor zijn verjaardag, en zie dat je weer een verslag op je blog hebt staan. Wat een leuk verhaal, je schrijft beeldend, ik zie het voor mij.Wat een verhaal in die metro zeg, en wat een lef om jullie gewoon achter te laten. maar je redt je goed. Vandaag je kaartje gekregen voor Thomas zijn verjaardag, hij was helemaal blij.Komend weekend een lekker rustig weekend dus. Liefs Joan en Wilma

  • 17 Oktober 2012 - 08:04

    Tim Jansen:

    Hey Ramona!

    Dat is weer even een tijdje geleden! Ook ik ben natuurlijk erg druk in Uganda met mijn eigen ervaringen maar het is echt heel gaaf om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Echt totaal verschillend dan hier. Hier geen hoge/gorte gebouwen, parkjes, monumenten of trendy winkels. Echt cool om allemaal te lezen. Ook echt hele mooie foto's. Balen dat je achtergelaten was in de metro! Nu weet je wel wat je aan ze hebt. Aan de andere kant, nu heb je wel een leuke shopdag gehad... hahaha
    En de paintparty.... wtf dacht ik eerst... maar wel echt heel cool! Je maakt genoeg mee.
    Ik moet wel even zeggen, als ik naar al die foto's kijk, je past écht precies in het plaatje! Je zou zo een amerikaan kunnen zijn. ;)

    Have fun!! Tim

  • 17 Oktober 2012 - 08:04

    Tim Jansen:

    Hey Ramona!

    Dat is weer even een tijdje geleden! Ook ik ben natuurlijk erg druk in Uganda met mijn eigen ervaringen maar het is echt heel gaaf om te lezen wat jij allemaal meemaakt. Echt totaal verschillend dan hier. Hier geen hoge/gorte gebouwen, parkjes, monumenten of trendy winkels. Echt cool om allemaal te lezen. Ook echt hele mooie foto's. Balen dat je achtergelaten was in de metro! Nu weet je wel wat je aan ze hebt. Aan de andere kant, nu heb je wel een leuke shopdag gehad... hahaha
    En de paintparty.... wtf dacht ik eerst... maar wel echt heel cool! Je maakt genoeg mee.
    Ik moet wel even zeggen, als ik naar al die foto's kijk, je past écht precies in het plaatje! Je zou zo een amerikaan kunnen zijn. ;)

    Have fun!! Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramona

14 ugustus ga ik een half jaar in Greenville, East Carolina University studeren! Hierbij zal ik vijf vakken gaan volgen! Tijdens dit half jaar zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reisverhalen!

Actief sinds 28 Juli 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 9795

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2012 - 04 Januari 2013

East Carolina University

Landen bezocht: