Shootings and other crimes - Reisverslag uit Greenville, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu Shootings and other crimes - Reisverslag uit Greenville, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu

Shootings and other crimes

Blijf op de hoogte en volg Ramona

30 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Greenville

Hee allemaal!!

Even een berichtje over de criminele en gewelddadige kant van Amerika. Zoals een aantal van jullie al weten, was de eerste schietpartij in Greenville een aantal weken geleden al een feit. Zoals google maps aangeeft, 100 meter van mijn huis af. Er waren rond een uur of 4 midden in de nacht twee “gangs” aan het vechten waarna er twee keer werd geschoten. Een paar internationale studenten die in het gebouw naast mij wonen, zijn wakker geworden en hebben het gevecht vanuit hun raam kunnen zien en hebben ze horen schieten. Wat ik zelf nogal raar vond, is dat het incident vervolgens nergens was terug te vinden. Er schijnen wel vaker schietpartijen te zijn hier in Greenville, maar zo lang er niemand dood of ernstig gewond is, wordt alles uit het nieuws gehouden. Er zijn “slechts” een paar dodelijke schietpartijen per jaar. Iemand vertelde me dat ze dit bewust doen, omdat ze bang zijn dat het aantal inschrijvingen voor de universiteit anders zal dalen. Greenville is echt een studentenplek en er wonen dan ook bijna geen gezinnen of ouderen hier. Als de inschrijvingen dalen heeft dat grote gevolgen voor heel Greenville.

Ongeveer een week na dit eerste schietincident heb ik met uitgaan ook een jongen ernstig in elkaar geslagen zien worden. We stonden in een bar, op het dakgedeelte toen er een ruzie ontstond. Nadat een aantal jongens uit de bar werden gezet ging het gevecht buiten verder. Er waren ongeveer 10 jongens tegen 1 van de andere groep wat natuurlijk verkeerd afliep. De 10 jongens bleven maar tegen zijn hoofd aanschoppen, ook al lag hij bewusteloos op de grond. Ik stond boven op het dak achter een hek met een heleboel mensen. Een vriendin begon te huilen omdat ze het niet aan kon zien. En niemand die buiten was deed er iets aan. Op een gegeven moment is er een jongen uit mijn klas die al beneden stond naar buiten gerend en is op de jongen gaan liggen om hem te beschermen. Op dat moment rende de groep weg en kwam de politie ook aanrijden. Ik snap helemaal niks van het systeem hier. De politie staat gewoon dom toe te kijken. Hoe streng ze hier zijn met minderjarigen en alcoholcontrole, zo laks zijn ze met geweldpleging. Er ligt iemand bewusteloos bloedend op de grond, maar ach. De ambulance neemt je trouwens ook echt niet mee totdat ze zeker weten dat je een verzekering hebt. Gelukkig had deze jongen een verzekering en werd hij meegenomen. President Obama is er mee bezig om zorgverzekeringen voor iedereen verplicht te stellen, maar voordat dit voor iedereen in gaat zijn ze wel een paar jaar verder. Het laatste nieuws wat ik heb gehoord is dat de jongen nog steeds in het ziekenhuis lag om te herstellen. Wat ik nog het ergste vind is dat mensen er naartoe lopen om foto’s en filmpjes te maken! Er wordt iemand z’n hersens ingetrapt en dat is het moment om filmpjes te gaan maken? Echt ongelofelijk.

Tussendoor is er ook nog een vriend van een jongen uit mijn klas in zijn rug geschoten op een feestje, maar zoals mijn klasgenootje vertelde was het “maar een rugschot” en komt hij er wel weer bovenop. Ook hebben Emma (mijn kamergenootje ) en ik vorige week ook een paar schoten gehoord. We lagen al in bed toen we ineens twee harde schietgeluiden hoorden buiten. Het is zo’n moment waarop je zeker weet dat je het goed gehoord hebt, maar toch begin je na 10 minuten te twijfelen omdat het eigenlijk bijna niet echt kan zijn. Ook zijn er een paar overvallen geweest bij McDonald’s en op straat. Gelukkig zijn mensen hierbij alleen bestolen van hun geld maar bleven ze zelf ongedeerd.

Het laatste nieuws is dat de hele school bedreigd is door een student. Vorige week stond er een bericht in de krant dat het voetbalstadium vernield was. Er was voor 35.000 dollar aan schade. Op de beveiligingsbeelden zijn 3 jongens gezien, maar er is er slechts een opgepakt. Hij is de volgende ochtend terug gegaan om zijn mobiele telefoon te zoeken die hij daar was verloren en werd toen aangehouden door een werknemer. Vervolgens is hij in de gevangenis beland en van school gestuurd. Ook kreeg hij de hele school over zich heen, wat hij blijkbaar nogal frustrerend vond. Hij heeft nu een foto van zichzelf op twitter gepost met een geweer in zijn hand met de mededeling: “I’ll have the choppa waiting to mow all of ya down..” wat eigenlijk betekent: ik heb mijn geweer klaar om jullie allemaal neer te leggen. De politie is de zaak aan het onderzoeken maar mag hem volgens mij niet langer vasthouden. Nou maar hopen dat het bij de bedreiging blijft en dat die gek niet meer op de campus komt.

Veel geweld dus voor zo’n kleine plaats als Greenville. Als je het niet zelf gezien of gehoord hebt krijg je er niks van mee. Er zullen dus vast en zeker nog meer dingen zijn gebeurd die ik waarschijnlijk niet eens wil weten.

Verder is iedereen hier bezig met de orkaan “Sandy” die aan het oosten van de VS enorm veel schade aanricht. De school heeft een orkaan-alarm uitgeroepen en er zijn een aantal adviezen die we moeten opvolgen zoals “niet onder bomen lopen”. Ook zijn er aangepaste openingstijden voor sommige faciliteiten op de campus. Het centrum van de orkaan ligt een stuk noordelijker, richting Washington DC en New York. Inmiddels zijn er in totaal al ongeveer 80 doden gevallen en dat aantal zal nog wel even blijven stijgen. Mijn kamergenootje en een andere vriendin zitten nu samen vast in hun hotelkamer in DC. De straten zijn ondergelopen, alle winkels zijn dicht en ze mogen het hotel niet verlaten. Wanneer ze weer naar huis kunnen weten ze nog niet. Hier in Greenville hebben we wel last van de storm, maar gelukkig geen schade. We zitten aan de rand van het orkaangebied. Ik zal zo ook even een foto toevoegen waarbij je precies kunt zien waar de orkaan is en waar ik ben. Ik zit aan de oostkant, tegen de kust van North Carolina aan, in het lichtblauwe gedeelte dus. Er zijn mensen hier in North Carolina die zonder stroom zitten. In totaal zijn er 5 miljoen mensen die zonder stroom zitten voor waarschijnlijk de komende paar dagen. Gelukkig valt het hier dus allemaal mee!

Bevalve al deze nare dingen is er ook nog iets leuks, namelijk Halloween! Morgen is het officieel Halloween! Afgelopen weekend hebben we het al gevierd en morgen, donderdag, vrijdag en zaterdag gaan we ook weer uit. Iedereen gaat in zijn Halloween outfit. Ik heb 2 outfits: 1 als lieveheersbeestje en 1 als duivel. De meisjes gaan hier eigenlijk niet echt eng verkleed, de jongens vaak wel. Het leek me wel leuk om supereng verkleed te gaan, maar ze vragen hier die kostuums zijn superduur! Ik heb het dus iets simpeler gehouden. Er hangt echt een hele gezellige sfeer met Halloween! Eerder leek me het niet heel bijzonder, maar nu ik hier ben, krijg je echt de leuke en gezellige sfeer mee! Ik heb al 2 pompoenen uitgehold en ingegraveerd wat superleuk om te doen is met een groep mensen! Ook kun je alles (ja echt álles) in pompoen stijl krijgen. Pompoenkoffie, pompoen cakejes, koekjes, soep, pompoenzeep, je kunt het zo gek niet bedenken! Ook komen mensen vanuit de hele staat en soms zelfs van andere staten naar Greenville toe om Halloween te vieren. Straten schijnen bomvol te zijn met mensen! Omdat het nu stormt en vanwege de orkaan weet ik niet of dat hetzelfde zal zijn. Het is geen pretje om op dit moment buiten te lopen, dus ik verwacht dat er meer mensen naar houseparty’s gaan en naar bars en discotheken.

Ik heb de afgelopen tijd dus de minder leuke kanten van Amerika gezien, maar ook de leuke kanten zoals de gezelligheid met feestdagen!

Aankomen weekend dus Halloween, een footballwedstrijd en ik ga even hard aan de slag voor mijn projecten op school. De tijd gaat zo snel en alle deadlines van opdrachten en projecten komen nu toch wel erg dichtbij! Vanaf 16 november ga ik ook met 3 vriendinnen naar Miami toe, dus dan wil ik eigenlijk vrij zijn van alle projecten.

Aankomende dagen dus Halloween vieren en hard aan de bak! Daar krijgen jullie uiteraard ook weer verslag van!

Groetjes en xx!

  • 30 Oktober 2012 - 20:26

    Kimberley:

    Pfff heftig ramoon! Ook al had je t al een keer verteld, blijft t heftig om te lezen!
    Maar gelukkig maak je ook de goeie kanten mee van amerika, ben erg benieuwd hoe je morgen halloween ervaart!
    Hopelijk komt sandy niet jullie kant op..
    Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal ;)

    Veel liefs en xx

  • 30 Oktober 2012 - 20:49

    Ilse Swankhuisen:

    Heej Ramona,
    Wat heftig allemaal die verhalen! En best vreemd dat je er als inwoner van Greenville helemaal niks van meekrijgt, tenzij je er soort van zelf bij was :O.
    Hier wordt wel een beetje Halloween gevierd, maar lang niet zo uitgebreid als daar, geniet ervan, en van alle leuke dingen verder! Hopelijk blijft t vanaf nu rustig (zowel met al dat geweld als met de orkaan).
    Ik ga nog snel even mn laatste dingetjes afmaken voor vandaag, morgen mn eerste tentamen, spannend!
    Liefs Ilse x

  • 30 Oktober 2012 - 20:51

    Ilse Swankhuisen:

    Heej Ramona,
    Wat heftig allemaal die verhalen! En best vreemd dat je er als inwoner van Greenville helemaal niks van meekrijgt, tenzij je er soort van zelf bij was :O.
    Hier wordt wel een beetje Halloween gevierd, maar lang niet zo uitgebreid als daar, geniet ervan, en van alle leuke dingen verder! Hopelijk blijft t vanaf nu rustig (zowel met al dat geweld als met de orkaan).
    Ik ga nog snel even mn laatste dingetjes afmaken voor vandaag, morgen mn eerste tentamen, spannend!
    Liefs Ilse x

  • 30 Oktober 2012 - 20:51

    Ilse Swankhuisen:

    Heej Ramona,
    Wat heftig allemaal die verhalen! En best vreemd dat je er als inwoner van Greenville helemaal niks van meekrijgt, tenzij je er soort van zelf bij was :O.
    Hier wordt wel een beetje Halloween gevierd, maar lang niet zo uitgebreid als daar, geniet ervan, en van alle leuke dingen verder! Hopelijk blijft t vanaf nu rustig (zowel met al dat geweld als met de orkaan).
    Ik ga nog snel even mn laatste dingetjes afmaken voor vandaag, morgen mn eerste tentamen, spannend!
    Liefs Ilse x

  • 30 Oktober 2012 - 20:51

    Ilse Swankhuisen:

    Heej Ramona,
    Wat heftig allemaal die verhalen! En best vreemd dat je er als inwoner van Greenville helemaal niks van meekrijgt, tenzij je er soort van zelf bij was :O.
    Hier wordt wel een beetje Halloween gevierd, maar lang niet zo uitgebreid als daar, geniet ervan, en van alle leuke dingen verder! Hopelijk blijft t vanaf nu rustig (zowel met al dat geweld als met de orkaan).
    Ik ga nog snel even mn laatste dingetjes afmaken voor vandaag, morgen mn eerste tentamen, spannend!
    Liefs Ilse x

  • 30 Oktober 2012 - 21:44

    Wilma:

    Zo, wat een heftig verhaal. Het klinkt ook wel erg individualistisch allemaal. Zo laconiek; 'alleen maar een rugschot'. Gelukkig zijn er ook leuke, positieve verhalen. He meid, zet hem op. Leer ze en veel plezier met Halloween. Joan, wilma, Ruben en Thomas.

  • 30 Oktober 2012 - 21:57

    Ben:

    Hey meissie, wat een schrikbarend verhaal. Het meeste hadden we al gehoord, maar zoals je het nu beschrijft is het gedetailleerder en komt het behoorlijk binnen! Probeer van de leuke dingen te genieten, zoals nu het Halloween-weekend en blijf uit het schootsveld :-) Heel veel succes met je projecten en heel veel plezier, groetjes, pap

  • 30 Oktober 2012 - 22:00

    Marian.vernooy@hotmail.com:

    Dear Ramona,

    dat is schrikken bij het lezen van je verslag. Dat is ook weer Amerika.
    Halloween, een heel lief liefheersbeestje. Pompoenkoffie lijkt me niet zo, maar misschien wel de cakejes. Ramona, veel succes met je projecten en dan heerlijk genieten in Miami!!
    Groetjes Cees & Marian. xxx

  • 31 Oktober 2012 - 06:51

    Tim Jansen:

    Heeey Ramona!

    Wat een verhaal joh! Kijk maar goed uit. Ik hoorde gisteren pas van het noodweer in de VS en moest eigenlijk meteen aan jou denken ;) Gelukkig zit je er niet midden in. Hoewel ik niet weet wat erger is, een zeer zware storm... of zoveel schietincidenten! Zoals je het beschrijft sleep jij je er wel doorheen en komt het allemaal goed. :P
    Gelukkig ben je de leuke dingen niet uit het oog verloren! Lekker halloween vieren! Maak er een mooi feest van!!!

    Groetjes Tim

  • 17 November 2012 - 20:19

    Luke, Maaike En Bo:

    Dag Ramona,

    Gelukkig ben je nu lekker vakantie aan het vieren, hopelijk is het daar wel veilig!
    Geniet er maar lekker van. Sjoerd is vandaag de hele middag bij ons geweest en heeft met ons meegegeten. Net als mijn ouders. Bo vond het allemaal super gezellig en genoot van alle aandacht.

    Dikke kus uit Gendt

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramona

14 ugustus ga ik een half jaar in Greenville, East Carolina University studeren! Hierbij zal ik vijf vakken gaan volgen! Tijdens dit half jaar zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reisverhalen!

Actief sinds 28 Juli 2012
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 9790

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2012 - 04 Januari 2013

East Carolina University

Landen bezocht: