Miami, Everglades & Key West - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu Miami, Everglades & Key West - Reisverslag uit Miami, Verenigde Staten van Ramona Oldenbeuving - WaarBenJij.nu

Miami, Everglades & Key West

Door: Ramona Oldenbeuving

Blijf op de hoogte en volg Ramona

05 December 2012 | Verenigde Staten, Miami

Hey allemaal!

Na lange tijd weer even een blog! Het is de laatste tijd zo druk geweest met alles dat ik geen tijd heb gevonden om eerder te schrijven. Na mijn laatste blog was er de thanksgivingbreak. Hierin ben ik samen met 3 meisjes met de auto naar Florida gereden. Een ritje van minimaal 14 uur (in ons geval op de heenweg 19 uur, omdat we elk 1.5 uur een plas/rookpauze moesten inlassen) dat krijg je als je met 4 meisjes in een auto zit waarvan er ook nog eens twee roken. Op de heenweg hebben we er dus twee dagen over gedaan. We hebben een tussenstop gemaakt in Savannah, Georgia en zijn de volgende ochtend weer verder gereden. Het is hier rond een uur of 5/6 al pikkedonker en mensen keken ons nogal vreemd aan als we bij een benzinestation aankwamen. Het is blijkbaar niet heel gewoon om ’s avondslaat met 4 meisjes in the middle of nowhere rond te rijden. Gelukkig niks gebeurd en zijn de volgende dag gewoon rond 9 uur ‘s avonds in Miami aangekomen!

Bij aankomst in het hotel was de kamer niet schoongemaakt. De lakens en kussens lagen overal door de kamer verspreid en er lag nog afval en volle flesjes bier van de vorige gasten. Omdat de housekeeping niet aanwezig was, en er maar 1 receptioniste was, kregen we zelf wat lakens en beddengoed en mochten we ons eigen bed opmaken. Gelukkig hebben we daar wel een gratis nacht voor terug gekregen! We sliepen met z’n vieren op 1 kamer, wat nogal krap was, maar de locatie was super! We zaten aan Ocean Drive. Pal aan het strand van Miami Beach dus!

De eerste twee dagen hebben we aan het strand gelegen en hebben we wat van Miami Beach gezien. Er hangt een hele relaxte sfeer, alsof het altijd vakantie is (wat natuurlijk niet vreemd is als de zon altijd schijnt). De skyline is prachtig en het gedeelte waar wij zaten is zeker de moeite waard om gezien te hebben.

Na twee dagen strand gezien te hebben wilden we wel iets anders zien dus zijn we naar de Everglades geweest, iets waar ik heel graag heen wilde. Dit is een safaripark waarbij je door middel van een airboat de natuur in gaat en hoopt wilde dieren te zien. Een airboat is een boot waarbij de motor en propeller boven water zitten. Hij duwt je dus eigenlijk over het water zodat je de planten en de dieren onder water dus geen schade toebrengt. We hadden een gids die elke keer van haar plek achter het stuur afstapte om ons iets te vertellen over alligatoren, omdat je die het snelst zult zien in dit gedeelte van Florida. Ook slangen komen vaak voor, maar die zul je niet snel in het water tegenkomen. Na een paar minuten wees de gids al op een alligator in het water. De vrouw leek er een gave voor te hebben, want er waren alleen twee bruine oogjes in het water te zien. Vanaf een afstand van 20 meter toch een goede prestatie! De tweede alligator heb ik gespot! Hij lag aan de zijkant van het water tussen wat struiken. De dieren lijken zelf niet zoveel last te hebben van de boten. Voordat we de boot opstapten kregen we ook een uitleg over de natuurbescherming in dit gebied en we mochten dan ook niks buiten de boot laten vallen of andere dingen doen die schade konden toebrengen. De boot neemt je trouwens ook niet mee het hele gebied in, ze stellen slechts een klein gedeelte open voor publiek.

Na een aantal alligatoren gezien te hebben en een supervette rit door de wildernis gehad te hebben was het nu tijd voor de “alligatorshow”. Hierbij vertelde een van de verzorgers een aantal dingen over alligatoren, gaf hij ze te eten en hadden we de mogelijkheid om vragen te stellen. Zo weet ik nu dat alligatoren superveel tanden en kiezen verslijten. Ze vallen snel uit, maar groeien ook altijd weer snel aan. Ook is het niet de eerste keus van een alligator om mensen te eten of bijten. Als je hem niet agressief maakt is de kans heel klein dat hij toehapt. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat de verzorger ermee omging alsof het een konijn was. Het safaripark houdt een aantal dieren in hun reservaat en de rest kun je dus in de wildernis zien. Toen het programma was afgelopen mochten we nog een baby-alligator vasthouden wat erg leuk was! Ik heb hem natuurlijk ook even vastgehouden en het voelde supervreemd aan. Hij voelde koud en stug aan, maar wel een mooi beestje om te zien!

Na de Everglades wilden we ook nog even naar een oud Indianen”reservaat”. We hadden een bord gezien op de weg naar het safaripark, dus we zijn nog even doorgereden. De voorkant zag er heel mooi uit. Toen we binnenkwamen moesten we een ticket kopen voor het “park” en met datzelfde ticket kon je dan een alligatorshow zien. Het park stelde heel weinig voor. Er stonden een paar hutjes, en op ons na, was er bijna niemand in het park te vinden. De alligatorshow was het tegenovergestelde van waar we een uur geleden naar hadden zitten kijken. Hoe de vorige verzorger echt om die beesten gaf, probeerden ze hier vooral trucjes te doen. In het programmaboekje stond ook dat de verzorger twee alligatoren ging “overmeesteren”. En zo zag het er ook uit, het deed me denken aan stiervechten. De man probeerde de alligatoren vooral boos te maken en een reactie uit te lokken. Aan zijn staart trekken om hem op de juiste plek te zetten, op z’n kop slaan zodat ie zijn bek opendeed. Het arme beest hield de aankomende 30 minuten zijn ogen wagenwijd open. Ik vond het 3 keer niks. Echt jammer dat er mensen zijn die het op die manier doen, terwijl het ook op een hele leuke manier kan zoals we al gezien hadden.

Na de parken zijn we weer terug gegaan naar Miami en hebben we wat gegeten. Er waren twee internationale jongens van school die twee van de meisjes goed kenden, dus die hebben we daar ontmoet. Les 1: In Miami proberen ze altijd en overal je geld af te troggelen. Als je langs de restaurantjes loopt kun je eigenlijk altijd 20% van de prijs afpraten en het tweede drankje gratis krijgen (een biertje kost dan overigens wel 10 dollar). Ook krijg je bij je avondeten vaak shotjes. Wat je vervolgens op de rekening ziet klopt voor geen meter. De 20% is er niet af en soms rekenen ze zelfs meer dan er op de menukaart staat. Goed opletten dus en het vooral aangeven voordat je betaalt. Ze doen er niet moeilijk over, omdat precies weten waar ze mee bezig zijn. Ze hopen gewoon dat mensen het niet doorhebben of dat mensen te bang/lui zijn het te vragen. Daarnaast zul je op de meeste rekeningen een fooi van 18% zien staan. Die hebben ze er zelf alvast maar bij op geteld.

De volgende dag zijn we naar Key West gereden. Het meest zuidelijke punt van de Verenigde Staten dat uit een eilandengroep bestaat. Het is het meest warme gebied van Amerika en het lijkt ontzettend op de eilanden die gelegen zijn aan de Caribische zee. Witte stranden, helderblauwe zee, palmbomen! Het was zonder twijfel het mooiste strand dat ik ooit heb gezien! Omdat het allemaal eiland is, valt het heel erg mee met de drukte. Er is zoveel strand waar je kunt liggen, dat er ruimte genoeg is voor iedereen. Als er mensen zijn die van plan zijn naar Florida te gaan, ga dan zeker naar Key West! Het is een plek waar je prima je pensioen kunt uitzitten (als je het geld ervoor hebt, de huizen zijn volgens mij onbetaalbaar). De sfeer is gezellig, net zoals in Miami, alleen is het hier iets rustiger en meer afgelegen van kantoren, werkgelegenheden en de drukte.

Op de laatste dag zijn we nog even naar Miami downtown gegaan! Het was “black Friday”. Dit betekent eigenlijk dat er in elke winkel een dol dwaze bijenkorf dag is! Op veel winkels is 50% korting op alles, of zijn er andere spectaculaire kortingen. Helaas viel het centrum van Miami heel erg tegen. Er is op Macy’s na eigenlijk niks te vinden en ik vond helemaal geen leuke sfeer. Ik denk dat dit misschien wel het gevaarlijkste gedeelte van Miami is. Ik was samen met 1 vriendin en we hadden constant het idee dat we uit moesten kijken dat we niet overvallen werden. De haven daarentegen was wel gezellig. We hebben het een en ander gedronken en zijn bij het hard rock café wezen eten. Het leuke centrum is dus echt op het eiland van Miami beach en verder kun je eventueel naar de haven in Miami downtown.

Na 7 zonnige dagen was het weer tijd om naar Greenville terug te gaan. Terug naar de “kou” (oké.. het is nog steeds 21 graden, maar 10 graden is een grote overgang). Terug naar de examens en projecten… De afgelopen weken zijn superdruk geweest. Heb enorm veel tentamens gehad, projecten, presentaties etc. In totaal had ik 5 groepsprojecten, 5 presentaties, 5 examens en nog wat losse opdrachten. Vandaag heb ik het zwaarste tentamen gehad en nu hoef ik alleen nog 1 tentamen op vrijdag te maken, 2 presentaties te doen en 1 project af te ronden.

Na mijn tentamen ben ik vandaag alles gaan regelen voor vertrek. Mijn huisvesting geannuleerd, handtekening gezet op allerlei formulieren zodat mijn cijfers naar Nederland gaan, cijferlijst gekocht. Als je een officieel document wilt met alle cijfers erop moet je die speciaal bestellen. Maar vond het wel belangrijk om te hebben voor in de toekomst.

Verder heb ik een tweede koffer gekocht. De eerste koffer ging op de heenweg al met moeite dicht, maar omdat ik wat winterkleren en andere dingen heb gekocht gaat dat al helmaal niet meer passen. Het wordt dus nu echt voorbereiden op vertrek. Het voelt heel erg dubbel om weg te gaan. De tijd is zo snel gegaan. Vanaf het moment dat je op de helft zit begon iedereen hier al tegen het vertrek op te zien. Juist nu de groep van internationale studenten zo hecht is geworden moet je afscheid nemen. Ik had niet gedacht dat ik met sommige mensen zo’n hechte band zou opbouwen. Het idee dat je ze misschien nooit meer ziet is echt heel vervelend. Ik kijk ook erg op tegen eind van volgende week. Iedereen vertrekt op andere dagen dus dat wordt een week lang afscheid nemen. Met mijn kamergenootje ging het de afgelopen tijd zo goed! Ze had in het begin heel erg heimwee maar nu dat wat beter gaat is ze echt een stuk vrolijker geworden. Lijkt me echt heel vreemd om niet elke dag meer thuis te komen en gezellig met haar bij te kletsen.

Ik zal dus vooral de mensen missen en de schoolspirit! Het is echt een hechte school. Once a pirate, always a pirate! Natuurlijk komt dit ook door football en alle andere sporten waarbij fanatiek aangemoedigd wordt. Als je door de gangen van school heel hard “PURPLE” roept, kun je verwachten dat de rest van de mensen in het gebouw “GOLD” roept. Dit zijn de twee kleuren van de universiteit en die kun je echt overal terug vinden. Ze hebben alles in paars/goud. Ik snap niet hoe ze alle merken zover krijgen, maar we hebben een eigen Nike kledinglijn, er is paarse tandpasta, paars/gouden Budweiser bierblikjes, je kunt het zo gek niet bedenken.

Dingen die ik zeker niet zal missen zijn: de campingdouches waarbij het water iets te vaak koud was, het vette eten elke dag in de dining hall en mijn leiderschap klas, waarbij ik altijd bang was om een vraag te moeten beantwoorden en geen idee had waar de beste man het de hele les over had.

Hoe jammer ik het vind dat ik afscheid moet nemen hier, zo blij ben ik om Sjoerd straks eindelijk weer te zien. Nog maar 11 daagjes voordat ik hem weer zie! Gister hebben we het er al over gehad wat voor dingen hij mee zal nemen van huis. Het komt nu dus echt dichtbij! Zaterdag de 15e vlieg in vanuit Greenville naar San Francisco waar hij me op zal halen. Vervolgens gaan we t/m 3 januari naar: (San Francisco), Yosemite park, Sequoira national park, Las Vegas, the Grand Canyon, San Diego en we sluiten het jaar af in Los Angeles! Superveel zin in!

Daarna ben ik op 4 januari al weer terug in Nederland! Maar daar wil ik nog even niet aan denken, want als dat zover is moet ik druk op zoek naar een baantje en beginnen met mijn scriptie! Voor nu nog even genieten van de laatste 1.5 week voordat ik mijn roadtrip met Sjoerd ga maken! Ik verwacht nog 1 blog te schrijven voordat naar SF vlieg, en daarna waarschijnlijk een samenvatting van de trip als ik terug ben in Nederland! Nog maar een maandje voordat ik weer thuis ben! Genieten jullie nog even van de sneeuw, dan geniet ik nog even van de 21 graden die ik hier heb!

Groetjes en xx!

  • 05 December 2012 - 08:18

    Sjoerd:

    Nog maar 10 :)

  • 05 December 2012 - 11:58

    Jacintha:

    Mooi geschreven sis! Erg leuk om de verhalen te horen over die trip in de Everglades. Daar had ik nog niet zoveel over gehoord, maar het klinkt echt super.
    Tot heel snel:)

  • 05 December 2012 - 12:00

    Wilma:

    Wat weer leuk om te lezen. Je bent dus al aan het afscheid nemen.Maar nog maar 10 dagen en dan zie je Sjoerd weer en ga je nog meer reizen en mooie dingen zien. He, nog veel plezier! en geniet van het mooie weer, hier sneeuwt het nu heftig.
    Groeten, Joan, Wilma, Ruben en Thomas.

  • 05 December 2012 - 12:17

    Ben:

    Hey Meissss, mooi verhaal! Weer mooi geschreven, ook. De meeste info hadden wij dus al, maar hier staat het nog eens behoorlijk uitgebreid. Geniet van de komende weken en sla je nog even door de eerstkomende 10 dagen heen, boehh. Tot skypes/whatsapps/hoors/ziens of wat dan ook, doegie xx

  • 06 December 2012 - 14:19

    Marieke, Patrick, Thijs En Stijn:

    Hoi Ramona,

    Nou meid, nog een weekje en dan kan jij je mannetje weer in de armen sluiten. Sjoerd heeft al een heel draaiboek in elkaar geknutseld. Heel indrukwekkend, ik zou willen dat patrick dat eens voor mij deed, maar die kijkt vaak pas in het vliegtuig in de brochure waar we nu eigenlijk naar toe gaan. Heel wat anders dus. En dan commentaar geven als het niet is zoals hij zou willen...........Ja, makkelijk praten heeft hij dan.
    Met ons gaat het verder goed, we hebben net Sinterklaas achter de rug en de jongens beginnen het nu helemaal te beseffen. Thijs was ook helemaal niet bang, heeft Sinterklaas gewoon een hand gegeven en durfde ook nog vragen te stellen aan de Pieten. Gisteren kwam hij op het schoolplein aan met de brandweerwagen en een Piet bovenop het dak. Thijs en Stijn vonden het helemaal te gek. Hebben het er nu nog over. Heeft veel indruk gemaakt. Vandaag is er voor het eerst sneeuw gevallen en morgen komt er nog een pak sneeuw bij. Ze verwachten ong. 20/25 cm. Patrick heeft de slee al weer te voorschijn getoverd, dus dat gaan we morgen maar eens doen. Jij kunt in een t-shirtje rondlopen, ook lekker hoor, ik zou zo als vlo mee willen in de koffer bij Sjoerd.
    Geniet in ieder geval van de laatste schoolweek en van jullie gezamenlijke rondreis door Amerika. Zoals jezelf al schrijft, het is ook weer zo voorbij en dan begint het gewone leventje weer.

    Liefs, marieke, patrick, thijs en stijn xxxx

  • 13 December 2012 - 10:54

    Ilse Swankhuisen:

    Heej Ramona!
    Geniet jij inderdaad nog maar even van de 21 graden, geniet ik hier nog wel even van -12 met sneeuw ;-). Ik vind t ook een heeeeel gek idee om iedereen niet meer te zien waarmee ik zo'n band heb opgebouwd, maar das toch echt de realiteit.. Ikzelf sta over 10 dagen alweer in Nederland, en vanavond is de laatste stapavond met zn allen voordat mensen richting huis vertrekken.
    Succes nog met de laatste dingetjes en alvast heeeeeel veel plezier met je roadtrip met Sjoerd :).
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramona

14 ugustus ga ik een half jaar in Greenville, East Carolina University studeren! Hierbij zal ik vijf vakken gaan volgen! Tijdens dit half jaar zal ik jullie op de hoogte houden van mijn reisverhalen!

Actief sinds 28 Juli 2012
Verslag gelezen: 760
Totaal aantal bezoekers 9790

Voorgaande reizen:

14 Augustus 2012 - 04 Januari 2013

East Carolina University

Landen bezocht: